Zi de zi auzim la tv sau la radio urmatorul mesaj: „luam o pauza de publicitate”, „urmeaza reclame, revenim”. V-ati intrebat vreodata cat de corect este. Vorbim de publicitate sau de reclama? Aparent, intre ele, in vorbirea comuna, exista o relatie de sinonimie. Spui publicitate sau reclama, in capul nostru e aceeasi chestie. Problema e ca exista diferente majore intre cele doua cuvinte. Reclama implica o plata, publicitatea este gratuita. De exemplu ce vedem in ziare, la tv (de exemplu, un spot tv la un anumit iaurt), e reclama, s-a platit pentru ea. In momentul in care sa spunem ca suntem autorul unei carti despre mancarea sanatoasa si vine un reporter care ne intreaba despre ea, atunci facem publicitate cartii, nu reclama-nu am platit nimic sa vina reporterul la mine. Publicitatea e mai mult indreptata spre individ, pe cand reclama este folosita mai mult de corporatii, companii mari.
Un alt exemplu: in Vrancea sunt uneori cutremure mai mari; cand intr-un anume ziar apare informatia ca un cutremur de x grade a zdruncinat Vrancea avem ceea ce se numeste „publicity” (publicitate), nu reclama (nimeni nu promoveaza un serviciu turistic de exemplu spunand: „nici nu stiti ce pierdeti daca nu veniti in Romania si asistati la un cutremur de x grade”). Pe de alta parte, publicitatea poate implica si reclama (ceea ce in engleza poarta denumirea de „advertising)-ne castigam publicitatea, nu platim nimic pentru ea, apeland la reclama, atragem atentia asupra noastra.
Totusi, exista si o asa numita publicitate care poate fi controlata. De exemplu brosurile sunt o forma de publicitate controlata de cei care le fac. Pana la urma, reclama implica un efort sustinut pentru a disemina un anume mesaj, un anume comportament de consum catre publicul larg, pe cand publicitatea presupune aflarea unei informatii, unui mesaj de catre un public anume fara nici un efort din partea initiatorului mesajului. Deci, ce nu implica informatia ce vizeaza interesul public e publicitate…