Multora le place sa creada ca rosul este culoarea cea mai calda, cea mai ardenta si pasionanta din lume. Producand impresia unei mari presiuni, rosul reuseste sa domine celelalte culori. Excitanta si exploziva culoarea rosie este culoarea temperaturilor active, puternice, rosu simbolizeaza tot ceea ce este viu, intens si totusi nu dispune de forta exterioara a culorii galbene. Este culoarea care poate avea in particular calitatea de a fi calda, dar si pe aceea de a fi rece. Rosul pastreaza o forta interioara dar are totdeauna un caracter activ. Rosul rece, rosul de lac de exemplu este obtinut dintr-un amestec de albastru care ii neutralizeaza stralucirea. Culoarea rosie stimuleaza respiratia si accelereaza pulsul. Aceasta se foloseste pe sufrafete mici, ori la holurile mai mari in design. Mici perne, motive in desenul covorului un fotoliu sau un scaun cu tapiterie rosie sunt mereu eficiente intr-o incapere cum ar fi camera de zi.
Rosul este o culoare dinamica, ne invita la actiune, verdele invers, ne cheama la repaus si la introspectie. O culoare calmanta dar rece este albastrul, care predispune la concentrare la visare si la liniste interioara. Culoarea violet este distanta, grava, solemna, uneori este de-a dreptul elisnititoare sau intunecata si misterioasa.Violetul exprima pasivitate si resemnaredin aceste otive culoarea respectiva poate sa fie folosita numai in cantitati mici, dar cu un colorit curat, pur. El contrasteaza agreabil cu ocru, galben si galben verzui.
Cea mai odihnitoare si calma culoare pare sa fie culoarea verde, aceasta este cea care exprima liniste, siguranta, cumpatare, insa si cea care in decorul locuintelor se acompeniaza zilnic si foarte bine cu cafeniul de la mobile. Folosirea ei pe suprafete mari este indicata fiind usor de suportat mai ales in tonuri deschise si in nuante cu irizari de albastru. IN tonuri tari inchise, culoarea verde poate sa fie utilizata alaturi de mobila de culoarea foarte inchisa.
Toate aceste trei culori reprezinta gama culorilor reci, cat si derivatele din ele, acestea fiind adanci si demne de calmat. In opozotie cu acestea culorile galben, rosu portocaliu, sunt calde, active si stimulatoare. Culorile din aceste doua grupese armonizeaza placut intre ele, tensiunile generate de unele compensandu-se prin efectul calmant al celorlalte.
Stralucitoare, vesele si jucause ca lumina soarelui, nuantele de galben sunt usor invioratoare si optimiste. Galbenul este culoarea care predispune decomunicare. Privita insa mult timp oboseste, dar in tonuri palide, galben pai de pilda, este suportabila, fapt pentru care se recomanda in camerele orientate spre nord si a caror luminozitate este de regula mai redusa.
Aceleasi semnificatii cu ale galbenului le exprima culoarea portocalie, dar cu un grad mai crescut mai activizare. Desi aparent putin agresiv, portocaliul transmite o impresie de sanatate si dorinta de viata. In suprafatele mari portocaliul este dulceag si usor iritant. Accentele dar cu aceatsa culoare isi gasesc in portocaliu o modalitate de reliefare mai ales atunci cand tentele mari sunt in general reci.
Culoare magnifica rosul se asociaza cu auriul in costumatiile de epoca. Intr-un hol, culoarea rosie se echilibreaza frumos cu rama usii galben aurie, sau cu o consola, pe care stau maiestuoase candelabre de iluminat incaperea ori oglinda din hol.
Albul curat nu se recomanda mai ales in incaperile bine iluminate. Prin stralucirea ce o prezinta datorita capacitatii sale de a reflecta total lumina zilei, albul oboseste. Albul este o culoare care se asterne peste zgomotul culorilor incaperiisi prin calitatile sale presupune claritate, curatenie. Folosita in totalitatea incaperii culoarea alba este rece si chiar obositoare. Asadar ea poate sa fie folosita in incaperi mici sau petru obiecte decoartive cum ar fi portenlanuri, matase, sticle si altele. Reliefand stralucirea altor culori albul confera constraste prea dure cu acestea.
Culoarea neagra ca efect psihologic da senzatie de greu, adanc si plin, sau mai bine zis nonculoarea, asemeni albului. Acestea doua nu sunt considerate culori si simple origini ale formelor. Prin contrast insa albul si negrul au calitatea de a exalta culorile langa care sunt pozitionate. Alaturi de un mobilier negru o tapiserie colorata este pusa in valoare in mod deosebit.
Draperiile sunt element de decor, au valoare aproape egala in ceea ce priveste armonia si echilibrul cromatic cu cea a covorului si chiar a mobilelor pentru ele, draperiile trebuie sa se integreze in coloritul general. De aceea culoarea acestora trebuie sa fie intr-un ton apropiat cu cea a culorii dominante din camera respectiva. Draperiile pot sa constituie punctul repetitiv de culoare sau chiar pe cel opus culorii de baza. Draperiile pot avea o culoare vie dar trebuie sa se aiba in vedere un lucru: faldurile prea apropiate sau de culori constrastente poat sa cauzeze in unele situatii stari de vertij.
Un rafinament - draperiile se dubleaza cu o culoare diferita care sa se repete in alta parte din camera. De exemplu canapeauna cu tapiserie si covor maron, peretii bej deschis, iar draperiile maron dublate cu belu deschis. In camera de zi se aleg pentru draperii tonuri calde: galben, oranj, rosu sau neutre, cum ar fi bej si gri deschis. Cand incaperea este prea coloratase monteaza draperii de aceeasi culoare cu cea a peretilor. Intr-o camera de zi joasa se pun draperii oranj daca restul culorilor sunt bazate pe alb si pe negru.
Culoarea, aceasta uimitoare calitate a tuturor lucrurilor ale legile ei de armonie in echilibrul decorativ al locuintei carora trebuie sa ne supunem. Este adevarat ca privindu-si incaperile locuintei orice persoana are ferma convingere ca numai asa puteau fi asezate si nicidecum altfel. In multe cazuri insa asemenea convingeir sunt bazate pe aprecierile subiective si nu pe armonia stabilita prin cunoasterea riguroasa si lucida a domeniului culorii, importantei acestui element fundamental in alegerea si decorarea un unui interior. Tocmai aici , in alegera culorilor, in dispunerea acestora in locuinta stiinta urmareste sa faca ordine.
Culoarea insufleteste, variaza luminile si umbrele, diversifica nuantele, formele, contururile. Manuind lucrurile cu care ne organizam, de fapt manuim culori. Aranjate constient, gasind culori locul cel mai potrivit in locuinta, combinandu-se cu discernamant in spatiul incaperilor, realizam ceea ce se numeste echilibru perfect - mariajul culorilor.